Стрес – це реакція організму на подразнення, де подразником є ситуація. Більшість дітей сьогодні перебуває під впливом стресу, оскільки посилюється психічна діяльність дитини у зв’язку з необхідністю засвоєння і переробки великого обсягу інформації (інформаційний стрес). Виникає перенапруження фізіологічних систем організму під впливом емоційних чинників (емоційний стрес).
У невеликих кількостях стрес може бути «позитивним». Але надмірний стрес – «токсичний» і може вплинути на поведінку дитини, її працездатність, здоров'я, взаємини з оточенням і в родині.
ПРИЧИНИ СТРЕСУ У ДИТИНИ:
- патологічні спадкові фактори;
- особливості особистості;
- вік (юнацький, пізній);
- особливі періоди життя;
- тяжкі «удари долі» (смерть чи розлучення);
- негативні потрясіння;
- стихійні лиха;
- нездатність чи втрата довірливих взаємовідносин зі своїм близьким оточенням;
- низький рівень чи відсутність соціальної підтримки;
- фізичні та емоційні перенапруження під час навчання;
- великі зміни в сім'ї (розлучення, переїзд або навіть народження нового члена сім'ї);
- надмірно щільний графік (навчання, зайняття спортом, відвідування гуртків тощо) і невеликій перепочинку між різними видами зайнятості.
- психологічний тиск на самого себе (людина-«приклад» у всьому і боязнь робити помилки);
- шкільний стрес (страх покарання та отримання незадовільної оцінки, нездатність засвоїти шкільний матеріал, перевтома під час навчальних занять);
ОЗНАКИ СТРЕСУ ДЛЯ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ:
- помітне погіршення шкільної успішності;
- збільшення часу занять при зниженні результатів;
- виражене засмучення або хвилювання: небажання іти до школи, йти спати або приймати участь в спільних заняттях;
- постійні нічні кошмари;
- провокаційна поведінка: неслухняність непокора дорослим, агресія (довше одного місяця);
- часті спалахи роздратування.
ДЛЯ ДІТЕЙ СЕРЕДНЬОГО ТА СТАРШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ:
- зміни в шкільній успішності;
- вживання алкоголю або наркотиків;
- зміни в режимі сну або харчування;
- часті скарги на фізичний стан;
- одержимість питанням своєї ваги: невиправданий страх ожиріння;
- часті прояви агресії або жорстокості.
- Також можливі зміни що впливають на особисті якості людини що пережила психологічну травму. В такому випадку під травмованою особистістю матимемо на увазі таку особистість, яка не просто сформувалась під впливом травматичного стресу коли-небудь пережитого, але яка стала вважати позитивними патологічні зміни які відбулися з нею, також знаходити певну психологічну корись в цьому, іноді навіть цим пишатись.
Як ВИ МОЖЕТЕ ДОПОМОГТИ СВОЇМ ДІТЯМ
- Поговоріть зі своїми дітьми
- Грайте зі своїми дітьми
Тому, вийдіть на вулицю і грайте зі своїми дітьми. Йдіть в парк. Вирушайте в похід. Грайте в футбол. Як додатковий бонус ви зміцните свої відносини з ними, що також сприятиме зниженню стресу.
- Запишіть своїх дітей на уроки музики
Слухайте музику, коли прибираєте чи допомагаєте з домашнім завданням, або відвідуйте концерти зі своїми дітьми.
- Заохочуйте сон
Норма сну залежить від віку вашої дитини. Малюки повинні спати від 11 до 14 годин на добу, дошкільнята – від 10 до 13 годин, а діти шкільного віку – від 9 до 11 годин на добу. Підлітки повинні спати не менше 8-10 годин щоночі. Переконайтеся, що ваші діти сплять за розкладом і розуміють важливість сну. Сімейна вечеря або вечір сімейного кіно може допомогти зняти стрес або запобігти стресу.
- Будьте зразком для наслідування.
Дитина дивиться на вас як на зразок здорової поведінки. Робіть все можливе, щоб тримати свій власний стрес під контролем і управляти ним здоровим способом. Будьте уважні, які телевізійні програми, книги та ігри дивляться, читають і грають маленькі діти. Новинні передачі і жорстокі шоу або ігри можуть викликати страх і занепокоєння.
- Тримайте вашу дитини в курсі очікуваних змін, таких як робота або переїзд.
- Вчіться слухати.
Слухайте свою дитину, не критикуючи її і не намагаючись вирішити проблему одразу. Замість цього працюйте зі своєю дитиною, щоб допомогти їй зрозуміти і вирішити те, що її засмучує. Створіть почуття власної гідності дитини. Використовуйте підтримку і прихильність.
- Використовуйте похвалу, а не покарання.
Постарайтеся залучити вашу дитину в діяльність, в якій він може досягти успіху.
Надайте дитині можливість робити свій вибір самій і мати певний самоконтроль у своєму житті. Чим більше ваша дитина відчуває, що вона сама контролює ситуацію, тим краще буде його реакція на стрес.
Надайте дитині можливість робити свій вибір самій і мати певний самоконтроль у своєму житті. Чим більше ваша дитина відчуває, що вона сама контролює ситуацію, тим краще буде його реакція на стрес.
ЗВЕРНІТЬСЯ ДО ПСИХОЛОГА якщо ваша дитина:
- стає замкнутою, більш нещасною або пригніченою;
- є проблеми в школі чи спілкування з друзями або родиною;
- не в змозі контролювати свою поведінку або гнів.
Джерело: Центр громадського здоров'я МОЗ України
Немає коментарів:
Дописати коментар