вівторок, 2 квітня 2024 р.

2 КВІТНЯ: ВСЕСВІТНІЙ ДЕНЬ ПОШИРЕННЯ ІНФОРМАЦІЇ ПРО АУТИЗМ АБО - ДЕНЬ ПРИЙНЯТТЯ АУТИЗМУ (AUTISM ACCEPTANCE DAY)

 

1. 🔻Всесвітній день поширення інформації про аутизм 2 квітня – це міжнародно визнаний день, який закликає держави вживати заходів для підвищення обізнаності про аутизм у всьому світі.

В той же час аутична міжнародна спільнота вважає цей день та взагалі квітень - Днем (місяцем) прийняття аутизму (AutismAcceptance Day/ Month)
2. 🔻Поняття аутизму з різних точок зору
🚩Аутизм з точки зору нейрорізноманіття:
▪ Аутизм - це один з видів різноманітності у функціонуванні мозку, нескінченна варіативність у нейро-когнітивному функціонуванні в межах людського виду.
▪ Ми говоримо про нейрорізноманіття коли чийсь мозок працює, вивчає чи реагує по-іншому, на відміну від так званої встановленої «норми».
▪ Метою прихильників вказаної парадигми є визнання нейрорізноманіття не як хвороби чи розладу, а як іншого способу отримання знань та обробки інформації. При цьому парадигма нейрорізноманіття визначає 2 категорії людей: нейротипові (особи з типовим розвитком) та нейровідмінні.
🚩Аутизм з точки зору порушення нейророзвитку
Розлади аутистичного спектра, які часто називають просто «аутизм» або в контексті професійного діагнозу «розлад спектра аутизму» («РАС») — це стан особливого нейророзвитку, що характеризується:
▪ труднощами соціальної взаємодії,
▪ труднощами вербальної та невербальної комунікації
▪ наявністю повторюваної поведінки та обмежених інтересів.
Інші поширені симптоми включають:
▪ незвичайні реакції на сенсорні подразники
▪ наполягання на однаковому або суворому дотриманні рутини.
3. 🔻З деякого часу в міжнародній спільноті НЕ використовуються такі поняття як Синдром Аспергера, атиповий чи дитячий аутизм. Зараз всі ці стани об’єднані в РАС (Розлад аутистичного спектра).
Крім того, світ відходить від застосування символу пазла та блакитного кольору, а натомість схиляється до зображення аутичних символів як знаку безкінечності у кольорах райдуги або золотого кольору.
🚩Символ безкінечності означає різноманітність у всіх її проявах, а також унікальну природу кожної людини зі своїми труднощами та сильними сторонами.
4. 🔻 Прогноз при РАС
Аутизм – це пожиттєвий стан, симптоми та вплив якого будуть змінюватися в залежності від:
▪ віку
▪ інтелектуальних та мовленнєвих здібностей особи
▪ супутніх станів (порушень)
▪ обставин оточуючого середовища.
Не втрачайте надії: дитина в спектрі аутизму змінюється щодня, мозок «дозріває», створюються нові нейронні зв’язки, зʼявляється більше розуміння та мотивації до взаємодії. Памʼятайте, що її розвиток йде завжди, але у своєму, більш сповільненому темпі.
5. 🔻У вказані дні слід акуратно та точно поширювати інформацію про аутизм, не допускаючи стереотипних суджень та звинувачень.
▪️Більшість людей на світі знають про існування аутизму, але уявляють собі лише його крайні ступені: або аутизм плюс глибоке порушення інтелекту чи відсутність мовлення та стереотипії або уявлення про аутистів як чудаковатих геніїв.
🚩Це невірно, бо аутичні люди всі різні і можуть мати різноманітні аутичні прояви, свій власний досвід, самосприйняття, перспективи та індивідуальні особливості розвитку.
В той же час вони мають спільні особливості в сферах соціальної комунікації та взаємодії, інтересів, дотримання рутин та сенсорної обробки.
🚩 Крім того, одна і та ж аутична людина під впливом різних обставин чи під час мелтдауну/шатдауну може потребувати суттєвої підтримки від близьких та фахівців.
6. 🔻Особливу увагу слід приділити батькам аутичних дітей, а також іншим членам родини. Це доволі вразлива категорія суспільства.
🚩Через нерозуміння інших, явне або приховане засудження, міфи, бажання інших заробити на «лікуванні аутизму», відсутності видимого прогресу батьки самі часто можуть мати супутні депресивні та тривожні розлади, які підкріплюються невпевненістю у майбутньому для їхніх аутичних дітей. Теж саме стосується братів та сестер, яким інколи може приділятися менше або недостатньо сімейного часу.
7. 🔻Що передбачає прийняття аутизму:
▪ Через широку варіативність аутичних проявів особи в спектрі аутизму можуть потребувати різний рівень підтримки в повсякденному житті (від незначної підтримки та нагадувань, до повної залежності від сторонніх осіб).
▪ Аутичних людей треба приймати, поважати та цінити на рівні з людьми з типовим розвитком.
▪ Не слід намагатися зробити з аутичних осіб нейротипових, забороняти стереотипні рухи, впливати на аутичну поведінку та на спосіб мислення.
▪ В той же час слід допомогти їм адаптуватися в житті, підібрати стратегії для допомоги під час мелтдаунів та криз, а також визначити вірний стиль навчання для розкриття потенціалу аутичної людини.
▪ Рекомендується читати книги, слухати подкасти та ділитися дописами дорослих аутистів / або френдлі-сторінок, присвячених аутизму.
🚩Говоріть про аутизм не лише в квітні, розповідайте про аутичних осіб своїм дітям та друзям, підтримайте батьків аутичної дитини, яка навчається з вашою дитиною в одній школі або аутичну людину, зрозумівши її природу!
Так ми побудуємо справді інклюзивне та приймаюче суспільство.
Автор Надія Есманова

Немає коментарів:

Дописати коментар

Як допомогти дитині розвинути самомотивацію

Таку важливу якість, як самомотивація, часто недооцінюють. Це один з визначальних факторів успішності дитини в школі. З моменту ...