1. Всесвітній день поширення інформації про аутизм 2 квітня – це міжнародно визнаний день, який закликає держави вживати заходів для підвищення обізнаності про аутизм у всьому світі.
В той же час аутична міжнародна спільнота вважає цей день та взагалі квітень - Днем (місяцем) прийняття аутизму (AutismAcceptance Day/ Month)
Аутизм з точки зору нейрорізноманіття:
Аутизм - це один з видів різноманітності у функціонуванні мозку, нескінченна варіативність у нейро-когнітивному функціонуванні в межах людського виду.
Ми говоримо про нейрорізноманіття коли чийсь мозок працює, вивчає чи реагує по-іншому, на відміну від так званої встановленої «норми».
Метою прихильників вказаної парадигми є визнання нейрорізноманіття не як хвороби чи розладу, а як іншого способу отримання знань та обробки інформації. При цьому парадигма нейрорізноманіття визначає 2 категорії людей: нейротипові (особи з типовим розвитком) та нейровідмінні.
Аутизм з точки зору порушення нейророзвитку
Розлади аутистичного спектра, які часто називають просто «аутизм» або в контексті професійного діагнозу «розлад спектра аутизму» («РАС») — це стан особливого нейророзвитку, що характеризується:
труднощами соціальної взаємодії,
труднощами вербальної та невербальної комунікації
наявністю повторюваної поведінки та обмежених інтересів.
Інші поширені симптоми включають:
незвичайні реакції на сенсорні подразники
наполягання на однаковому або суворому дотриманні рутини.
3. З деякого часу в міжнародній спільноті НЕ використовуються такі поняття як Синдром Аспергера, атиповий чи дитячий аутизм. Зараз всі ці стани об’єднані в РАС (Розлад аутистичного спектра).
Крім того, світ відходить від застосування символу пазла та блакитного кольору, а натомість схиляється до зображення аутичних символів як знаку безкінечності у кольорах райдуги або золотого кольору.
Символ безкінечності означає різноманітність у всіх її проявах, а також унікальну природу кожної людини зі своїми труднощами та сильними сторонами.
4. Прогноз при РАС
Аутизм – це пожиттєвий стан, симптоми та вплив якого будуть змінюватися в залежності від:
віку
інтелектуальних та мовленнєвих здібностей особи
супутніх станів (порушень)
обставин оточуючого середовища.
Не втрачайте надії: дитина в спектрі аутизму змінюється щодня, мозок «дозріває», створюються нові нейронні зв’язки, зʼявляється більше розуміння та мотивації до взаємодії. Памʼятайте, що її розвиток йде завжди, але у своєму, більш сповільненому темпі.
5. У вказані дні слід акуратно та точно поширювати інформацію про аутизм, не допускаючи стереотипних суджень та звинувачень.
Більшість людей на світі знають про існування аутизму, але уявляють собі лише його крайні ступені: або аутизм плюс глибоке порушення інтелекту чи відсутність мовлення та стереотипії або уявлення про аутистів як чудаковатих геніїв.
Це невірно, бо аутичні люди всі різні і можуть мати різноманітні аутичні прояви, свій власний досвід, самосприйняття, перспективи та індивідуальні особливості розвитку.
В той же час вони мають спільні особливості в сферах соціальної комунікації та взаємодії, інтересів, дотримання рутин та сенсорної обробки.
Крім того, одна і та ж аутична людина під впливом різних обставин чи під час мелтдауну/шатдауну може потребувати суттєвої підтримки від близьких та фахівців.
6. Особливу увагу слід приділити батькам аутичних дітей, а також іншим членам родини. Це доволі вразлива категорія суспільства.
Через нерозуміння інших, явне або приховане засудження, міфи, бажання інших заробити на «лікуванні аутизму», відсутності видимого прогресу батьки самі часто можуть мати супутні депресивні та тривожні розлади, які підкріплюються невпевненістю у майбутньому для їхніх аутичних дітей. Теж саме стосується братів та сестер, яким інколи може приділятися менше або недостатньо сімейного часу.
7. Що передбачає прийняття аутизму:
Через широку варіативність аутичних проявів особи в спектрі аутизму можуть потребувати різний рівень підтримки в повсякденному житті (від незначної підтримки та нагадувань, до повної залежності від сторонніх осіб).
Аутичних людей треба приймати, поважати та цінити на рівні з людьми з типовим розвитком.
Не слід намагатися зробити з аутичних осіб нейротипових, забороняти стереотипні рухи, впливати на аутичну поведінку та на спосіб мислення.
В той же час слід допомогти їм адаптуватися в житті, підібрати стратегії для допомоги під час мелтдаунів та криз, а також визначити вірний стиль навчання для розкриття потенціалу аутичної людини.
Рекомендується читати книги, слухати подкасти та ділитися дописами дорослих аутистів / або френдлі-сторінок, присвячених аутизму.
Говоріть про аутизм не лише в квітні, розповідайте про аутичних осіб своїм дітям та друзям, підтримайте батьків аутичної дитини, яка навчається з вашою дитиною в одній школі або аутичну людину, зрозумівши її природу!
Так ми побудуємо справді інклюзивне та приймаюче суспільство.
Автор Надія Есманова
Немає коментарів:
Дописати коментар