вівторок, 11 квітня 2023 р.

Чотири типи горя, про які вам ніхто не сказав

Стаття Сари Епштейн – доктора психології, сімейного терапевта з Філадельфії

Слово «горе» зазвичай сприймається виключно як реакція на смерть. Але таке вузьке розуміння не дає змоги охопити весь діапазон людського досвіду, який створює і викликає стан горя. Ось 4 види горя, які не мають прямого стосунку зі смертю.

1.ВТРАТА САМОІДЕНТИФІКАЦІЇ: ролі або відчуття приналежності 

Наприклад: 
🔹 Людина, яка переживає розлучення і відчуває втрату від того, що вона більше не «подружжя». 
🔹Жінка, яка мала рак грудей і переживає відчуття втрати частини себе через подвійну мастектомію. 
🔹Батьки дорослих дітей, які переживають синдром «порожнього гнізда», втрату ролі батьків у її прямому розумінні. 
🔹Людина, яка втратила або змінила роботу і через це переживає втрату професійної самоідентифікації. 
🔹Людина, яка покинула релігійну спільноту і відчуває втрату приналежності до групи. 

▫️Щоразу, коли людина втрачає те, що становило її самоідентифікацію, вона оплакує відчуття втрати себе. Люди тужать за тим, ким вони були раніше, і зрештою їм доводиться творити нову історію свого життя, яка включала би в себе також і цю втрату. 

▫️В деяких випадках людина має відчуття, що її обікрали - як у випадку людини, що опинилася перед фактом розлучення, або у разі хвороби, яка вимагає ампутувати частину тіла. Для цих людей горе поглиблюється відчуттям, що вони втратили контроль над ситуацією. 

▫️Інші ж люди самі роблять вибір — змінити свою сутність, як це стається у випадку виходу з релігійної групи або при зміні праці (не місця роботи, а виду занять). Хоча ці ситуації виглядають легшими, однак у них люди можуть проходити через горе з двоїстими переживаннями: адже вони самі вирішили покинути те, за чим тужитимуть. Вони можуть вважати, що не мають права сумувати за цією втратою, бо самі прийшли до отакого рішення.

2.ВТРАТА БЕЗПЕКИ: відчуття фізичного, емоційного та психічного благополуччя 

Наприклад: 
🔹Люди, які зазнали фізичного, емоційного або сексуального насильства, а тепер силкуються почуватися в безпеці у щоденному житті. 
🔹Сім’ї, які мають фінансові та житлові проблеми, мають відчуття існування «на межі».
🔹Діти розлучених, які переживають втрату «цілісної» сім’ї. 
🔹Члени спільноти, які зіткнулася з насильством у своїй спільноті й почуваються дестабілізованими, у небезпеці. 
🔹Людина, яка довідалася про невірність партнера, більше не може відчувати емоційну безпеку в цих стосунках. 

▫️На базовому рівні ми очікуємо відчуття безпеки у своїх домівках, спільнотах та стосунках. Втрата відчуття безпеки, чи то фізична (після «вторгнення»),чи емоційна (після зради) може зробити для людини довколишній світ небезпечним місцем. 

▫️Симптоми втрати безпеки можуть включати в себе підвищену тривожність навіть за відсутності небезпеки - або ж нечутливість до того, що відбувається довкола (оніміння почуттів). У багатьох людей, особливо тих, що страждають від ПТСР (посттравматичного стресового розладу), нечутливість і гіпертривожність можуть чергуватися навперемін. 

▫️Тим, хто зазнав травми, насильства і/або нестабільності, дуже тяжко відновити відчуття внутрішньої безпеки, навіть якщо обставини вже виправилися. Окрім видужання від травми, людині ще треба пережити горе від втрати відчуття безпеки, і навчитися вибудовувати його заново.  

3.ВТРАТА АВТОНОМНОСТІ: можливості керувати своїм життям і справами 

Наприклад: 
🔹Людина, яка горює через втрату фізичних і/або когнітивних здібностей. 
🔹Літня людина, яка більше не може потурбуватися сама про себе, і горює над своїм «згасанням».
🔹Людина, яка переживає часи фінансової кризи і втрачає відчуття незалежності, опинившись у ситуації, коли необхідно покладатися на підтримку інших. 

▫️Цей вид горя врізається у саму глибину людської потреби управляти своїм тілом і своїм життям. Втрата автономності призводить до горя від втрати почуття контролю і боротьбу за збереження своєї самоідентичності, незалежності. Такі люди мають завдання відгорювати свої втрати і переосмислити себе заново, хто вони є перед лицем цих обмежень.

4.ВТРАТА МРІЙ АБО ОЧІКУВАНЬ: боротьба з нездійсненним 

Наприклад: 
🔹Людина/пара, яка зіткнулася з безпліддям. 
🔹Студент-відмінник, який намагається знайти собі місце у «реальному світі». 
🔹Людина, чиє кар’єрне сходження не відповідає її власним очікуванням. 
🔹Людина, чия спільнота раптом зробила поворот у напрямку, з яким вона не погоджується. 

▫️Цей тип переживань (він є горем, якщо становить велику втрату для особистості) характеризується глибокою дезорієнтацією. Переважна більшість людей живуть із відчуттям, що ми знаємо, як цей світ побудований, і як він функціонуватиме надалі. Коли життєві події розбивають наші очікування, людина може мати глибоке відчуття горя і несправедливості. 

▫️Вийти заміж і не отримати сімейного щастя, люблячого чоловіка, слухняних здорових дітей — це втрата очікувань, яка для душі є горем. Людина часто живе постійно порівнюючи себе з іншими. Несподівані зрушення у своїй стабільній групі можуть призвести до втрати знайомої реальності й нерозуміння, як цей світ узагалі влаштований.

🔵 ПОВЕРНУТИ СЛОВУ «ГОРЕ» НАЛЕЖНЕ ЙОМУ МІСЦЕ

Втрата самоідентифікації, безпеки, автономності чи очікувань — це реальні втрати, які вимагають, щоб їх прожили як горе. Відгорювали. Час скорботи і жалоба за втраченим можуть допомогти нам пройти через момент або період хаосу з тією лагідністю до себе, яку ми виявляємо до іншої людини у скорботі. 

Той, хто переживає скорботу, має право на гнів, смуток, заціпеніння, дезорієнтацію, а також на нелінійне зцілення (з поверненнями хвиль болю). У той час як одні люди переживають свої невдачі і трагедії у горі та скорботі, іншим чомусь «відмовлено» у праві плакати над своїм особистим горем. Тому психолог дає нам цей дозвіл. 

Хай би що чи кого ви втратили — дорогу людину, мрію про сім’ю чи необхідну вам роботу, - 

Ви можете горювати. 

Ви можете переживати скорботу.

Ваша втрата реальна. 

Немає коментарів:

Дописати коментар

Як допомогти дитині розвинути самомотивацію

Таку важливу якість, як самомотивація, часто недооцінюють. Це один з визначальних факторів успішності дитини в школі. З моменту ...