Регреси розвитку – це одна із найбільш обговорюваних тем серед батьків дітей з порушеннями розвитку.
Батьки завжди переживають щодо того, що дитина почала говорити чи виконувати певні дії, здобувати навички і раптом цей процес припиняється. Найбільш часто такі відкати відбуваються при розладах аутистичного спектра.
ЧОМУ ВІДБУВАЄТЬСЯ ВІДКАТ?
На даний момент назвати конкретну причину втрати навичок при аутизмі та інших порушеннях розвитку неможливо. Існують гіпотези, що причин багато, крім того деякі з них можуть комбінуватися між собою.
Деякі причини викликають серйозний регрес, деякі лише – тимчасовий та оборотний.
Вчені заявляють, що різні частини мозку «спрощуються» у різні періоди розвитку (тобто нейронні зв’язки зникають або послаблюються). Їх гіпотеза полягає в тому, що при розладі аутистичного спектра є дисбаланс між посиленням та скороченням зв'язків мозку. Можливо, при аутизмі рівень скорочення надто високий. Тож мозок скорочує не лише слабкі зв'язки, а й ті зв'язки, які треба, навпаки, підсилювати. Тому й відбувається такий різкий регрес.
ГЕНЕТИКА
Частіше за все саме генетичні фактори стають основною причиною втрати навичок. Раніше вважалось, що серед захворювань та розладів, які призводять до регресивної форми аутизму є синдром Ретта, туберозний склероз, синдром Мартина-Белла, лейкодистрофія.
Саме при цих коморбідних розладах практично завжди батьки констатують « дитина перестала ходити, розмовляти, обслуговувати себе».
Для всіх цих розладів симптоми проявляються не після народження дитини, а в період з 6 до 40 місяців, в той момент коли генетичні дефекти стають критичними для мозку. В результаті, дитина яка навчилась чомусь під час типового періоду розвитку, починає втрачати навички
У випадку синдрома Ретта та Мартина-Белла регрес навичок пов’язаний з тим, що дефекти Х-хромосоми на певному етапі не дають вимкнути одну програму розвитку мозку та увімкнути іншу. В результаті порушується дозрівання мозку, що призводить до масштабного відкату та прояву аутистичних симптомів.
Туберозний склероз призводить до появи доброякісних пухлин по всьому організму, в тому числі і в мозку. Тому в залежності від того, де розташувалась пухлина, симптоми можуть бути як легкими, так і призводити до серйозних відкатів.
При лейкодистрофії в мозку невірно розпадається та формується мієлін (оболонка нервів, яка забезпечує передачу інформації між нейронами). Це призводить до появи у дітей прогресуючого інтелектуального порушення та розпаду рухових навичок.
Більш детально про генетичні синдроми можна почитати в моєму дописі тут:
ГЕНЕТИЧНІ СИНДРОМИ, схожі на АУТИЗМ
ІНФЕКЦІЇ
Дуже часто зустрічається ситуація, коли регреси у розвитку спостерігаються після якоїсь хвороби.
Під час хвороби всі сили організму спрямовані на боротьбу з інфекцією, тому «вижити» пріоритетніше, ніж оволодіти горщиком чи запустити мовлення.
Якщо туалетна навичка чи мовлення почали лише з’являтися, але до кінця ще не закріпилися, то в результаті хвороби в цей період, дитина часто втрчає навичку повністю. Тому слід знову починати все спочатку для її оволодіння.
Особливо слід уважно ставитися до інфекцій, які здатні вражати нервову систему.
Наприклад, той же самий дитячий дезінтегративний ролад (зараз виключений з нової МКХ) може викликатися не генетичними факторами, а кірем - коревим гострим паненцефалітом, який може проходити безсимптомно.
До ураження ЦНС також можуть призвоити деякі ентеровіруси – віруси полімієліта та Коксакі. Нерідко ускладнення від бактеріальних інфекцій викликаються скарлатиною та дифтерією.
НЕРАЦІОНАЛЬНЕ ХАРЧУВАННЯ
На розвиток можуть дійсно впливати проблеми харчової непереносимості, харчової алергії, хвороб ШКТ типу целіакії, непереносимість лактози , дефіцит ферментів та проблеми з виділенням жовчі.
З підозрами на додаткові захворювання системи ШКТ слід звернутися до гастроентеролога, а не до генетика.
Не рекомендується також тримати дітей на веганській та інших дієтах, де спостерігаються недостаток вітаміно-мінеральних комплексів.
Що можна зробити з відкатом?
Насамперед слід звернути увагу на характер відкату.
Серйозні, ті які потребують негйного обстеження відкати- це коли у дитини була повноцінно закріплена навичка, якою вона вже користувалась протягом певного часу.
Наприклад, дитина ходила на горщик, мала усвідомлені слова, гарно повзала чи бігала – стрибала. А після банального грипу наступив регрес: зникло чи звелось до беззв’язного лепету мовлення, дитина припинила впевнено пересуватися чи у неї з’явились неконтролюємі рухи, вона перестала відчувати туалетні позиви ітд.
Тобто справжній регрес, який має викликати тривогу, це не той варіант, коли дитина сказала декілька раз певні склади чи пару раз присіла на горщик, а після це пропало. Справжній регрес – це втрата повноцінних навичок.
Так як дитина втрачає саме НЕ закріплені навички, то найбільш простим та логічним рішенням для їх оволодіння заново будуть суттєві підкріплення будь-якого прогресу.
Діти з РАС через проблеми емоційного сприйняття можуть не розуміти та не сприймати слово «Молодець, браво!», тому тренінг заохочень має містити в собі конкретні матеріальні заохочення : стікери, яблуко, банан, печиво, цукерки, жетони, іграшку тощо.
Найбільш розповсюджена скарга щодо відкатів стосується зникнення мови та лепету. І якщо зникнення розвиненого мовлення, це дуже погана ознака, то з лепетом відбувається ось що.
Чи намагались ви коли небудь завчити якесь поняття чи правило на екзамен без розуміння його суті? Ви могли б тоді відмітити, що навчання дається дуже важко. Аналогічно відбувається і для дітей з порушенням розуміння мовлення - для них мова звучить як той самий «незрозумілий шум».
Щоб лепет та мовлення продовжували закріплюватись, їх елементи мають щось означати для дитини! Коли дитина починає зв’язувати слово та лепетний склад з конкретним предметом (тобто «стіл» означає стіл, а не кота чи бабусю), воно прочно закріплюється саме тому, що щось означає, а не залишається якимось абстрактним незрозумілим набором звуків.
(З форуму про аутизм, алалію та зпр).
Від мене:
Насправді було дуже важко відшкувати інформацію по регресу при аутизмі. Майже всі матеріали повторюють просто ознаки аутизму та не дають інформації по суті. Ми ще настільки мало знаємо про механізми запуску відкатів, що можемо лише здогадуватись про них та висувати певні гіпотези.
Дякую всім, хто читає, сподіваюсь було корисно та цікаво!
Надія Есманова
Немає коментарів:
Дописати коментар