▶️ Рекомендації для батьків про покрокове навчання маленької дитини з аутизмом виконанню усних інструкцій в повсякденних ситуаціях
Однією з найцінніших навичок для дітей та дорослих в спектрі аутизму є здатність слідувати усним інструкціям. Коли аутичні особи слідують інструкціям - це відкриває для них можливості для подальшого навчання, знаходження нових друзів, отримання освіти та самостійного життя.
⏺️ Чому слідувати інструкціям так важко?
Насправді слідування інструкціям потребує цілого ряду навичок, які складаються з наступних здатностей:
▪ приділяти увагу усному мовленню під час інструкції
▪ розуміти, що ця інструкція означає
▪ запам’ятати почуту щойно інструкцію
▪ фізично слідувати інструкції.
Нижче наводяться 5 кроків для навчання дитини як навчати виконанню інструкцій:
- зберіть попередні дані
- вирішіть якій інструкції ви будете навчати дитину
- підтримувайте та вчить дитину виконувати інструкцію
- заохочуйте дитину за виконання інструкції, навіть з вашою допомогою
- узагальнюйте здатність дитини слідувати інструкції з різними людьми та в різних місцях.
В першій частині допису на цю тему будуть розглянуті перші два кроки.
1️⃣ Зберіть попередні дані.
▪️ Вам слід з’ясувати на якому рівні зараз перебуває дитина та обрати правильний рівень інструкцій для навчання.
Існує ієрархія навчання інструкціям:
▪ Однокрокова інструкція вдома, яка стає знайомою інструкцією.
Наприклад «сідай», «підійди сюди», «дай …».
▪ Виконання знайомої інструкції з одного кроку в іншому середовищі (парк, садок, у бабусі)
▪ Виконання нової інструкції вдома
Це означає, що ви трохи змінюєте знайому дитині інструкцію , але вона все рівно її виконує, їй не потрібно цьому заново вчитися.
Приклад: дитина ставить чашку на стіл по інструкції, але ви можете її модифікувати «постав чашку в раковину».
▪ Нова інструкція з одного кроку в іншому середовищі (в гостях, на вулиці, в магазині)
▪ Двокрокові інструкції вдома
Приклад «Олена, візьми ляльку та поклади у рюкзак»
▪ Виконання знайомої послідовності з двох кроків в іншому середовищі
«Олена візьми ляльку та поклади у рюкзак» (коли уходите від бабусі).
▪️Ви могли помітити, що на кожному рівні інструкції діляться на виконання «вдома» та в «іншому середовищі»?
Дуже важливо, щоб дитина слідувала інструкціям з різними людьми та в різних ситуаціях та місцях. Попросіть інших людей зібрати для вас інформацію про виконання інструкцій дитиною в іншому середовищі.
♦️ Оберіть потрібний рівень для навчання дитини інструкціям
Зазвичай це рівень, на якому вона може виконати інструкцію, але час від часу та з вашою допомогою. Якщо ваша дитина виконує більшість інструкцій з одного кроку без допомоги, то ви переходите до навчання новим інструкціям вдома. Починайте навчання з дій, які добре знайомі дитині, особливо вдома.
♦️ Як здійснюється навчання інструкції:
- вимовте інструкцію
- допоможіть дитині виконати її
- надайте дитині заохочення за виконану інструкцію, навіть якщо вам довелось їй допомогти
- коли дитина почне виконувати інструкцію без допомоги, починайте оволодіння цією інструкцією з іншими людьми та в інших ситуаціях.
Тепер переходимо до наступного кроку навчанню інструкціям.
2️⃣ Вирішіть, якій інструкції ви будете навчати
Оберіть потрібну інструкцію, що відповідає рівню дитини.
Сформулюйте та запишіть її. Ваші інструкції мають бути максимально чіткими та короткими. Приберіть з інструкції зайві слова.
Не треба казати: «Ти можеш підійти сюди та взяти свій рюкзак ? Бо нам вже треба йти в школу»!
Інструкція має звучати так:
▪ візьми рюкзак (однокрокова)
▪ Візьми рюкзак та дай його мені (двокрокова)
Зверніть увагу, щоб ваші інструкції відповідали рівню комунікації вашої дитини.
♦️ Чому інструкції мають відповідати мовленнєму рівню дитини?
Дітям з аутизмом потрібно почути основну частину інструкції. Ми маємо будувати навчання дитини так, щоб вона була «приречена на успіх» після того, як ми вимовимо інструкцію. Якщо ви використовуєте багато слів, дитина може не зрозуміти що ви сказали та проігнорувати інструкцію.
♦️Важливий принцип: ваші інструкції можуть перевищувати рівень розвитку мовлення дитини не більше, як на одну сходинку❗️
Ось декілька прикладів, як батьки можуть сформулювати інструкцію «сідай»:
▪ дитина невербальна, батьки кажуть «Сідай»
▪ дитина каже окремі слова, один з батьків каже «Сідай на стілець»
▪ дитина говорить реченнями з 2-3 слів, один з батьків каже «Сідай на свій стілець».
♦️ Ваші інструкції завжди мають бути позитивними, а не негативними. Іншими словами не треба казати «Не кидай на підлогу!». Краще перефразувати: «Поклади на стіл».
Скажіть вашій дитині виконати інструкцію, не просіть її❗️
Наприклад «Йди в туалет». Не треба казати «Можеш зараз сходити в туалет?». Останній варіант - не інструкція, це запитання.
Далі буде продовження про кроки 3,4 та 5. Слідкуйте за дописами.
▪️Стаття Autism awareness Australia «Teaching your child to following instructions» 2019
©️ Підготувала Надія Есманова (Сторінка про аутизм, інклюзію, психологію).
Немає коментарів:
Дописати коментар