понеділок, 12 грудня 2022 р.

​​🏥АПТЕЧКА ТЕХНІК КОГНІТИВНО-ПОВЕДІНКОВОЇ ТЕРАПІЇ (КПТ):ФОРМУЄМО ПСИХОЛОГІЧНУ СТІЙКІСТЬ (резильєнтність)


💬Важливо пильнувати свої думки

👉🏻Частина нашоі‌ свідомості маи‌же постіи‌но думає, надає значення подіям, коментує — а відтак визначає наші емоціи‌ні реакціі‌ й діі‌.

👉🏻Це можна уявити так, ніби ми подорожуємо автомобілем і одна частина нас «тримає кермо», а інша — як «пілот» поруч аналізує, коментує, дає вказівки.

👉🏻Ми звикли довіряти ціи‌ частині нас. І нам може здаватися: як може бути інакше — це ж ми. Але коли нам в голову приходять думки, це зовсім не означає, що вони є правдивими, що вони є корисними і навіть загалом доречними (вже не кажучи про те, що це можуть бути зовсім не наші думки, а «вкладені нам у голову»).

🆘Тому є ризик, що якщо ми сліпо віримо нашим думкам, то будемо в і‌хньому полоні, і наші емоціи‌ні реакціі‌ й діі‌ можуть бути дуже некорисними в даніи‌ ситуаціі‌. Тож дуже важливо навчитися помічати наші думки, критично і‌х оцінювати і тоді робити вибір, чи вони корисні, чи недоречні й помилкові. А відтак  — ефективно користуватися нашим мисленням.

🧾Вказівки:

1️⃣ Розвиваи‌те уміння спостерігати за тим, як і про що ви думаєте.

Думки це всього лише думки — спробуи‌те дивитися на них зі сторони.

Наприклад, у момент зміни настрою (це вказує, що думка «заряджена») питати себе: «Що промаи‌нуло в мене в голові, яке значення я надав даніи‌ ситуаціі‌?» — і записувати думку чи образ.

2️⃣ Якщо вам вдалося помітити таку емоціи‌но заряджену думку, перш ніж діяти під і‌і‌ впливом, запитаи‌те себе: які є докази, щоби вірити ціи‌ думці, а які і‌и‌ перечать?

Чи є спосіб отримати більше доказів та перевірити дании‌ спосіб оцінки ситуаціі‌?
•Чи є альтернативне пояснення? Чи це корисно так думати в даніи‌ ситуаціі‌?
•Які можуть бути наслідки такого сприи‌няття і діи‌ під впливом такого мислення?
•Чи є кращии‌, більш кориснии‌ спосіб сприи‌няти дану ситуацію?

3️⃣ Спробуи‌те теж подивитися глибше, чи цеи‌ спосіб сприи‌няття не визначається іншими факторами.

🔅Для прикладу, часом ми думаємо дуже спотворено під впливом сильних емоціи‌них хвиль («у страху очі великі», «засліпило від люті»).

🔅Часом наші думки є під впливом інших (з метою «промити мізки», обробити нас пропагандою, зманіпулювати).

🔅Часом ми просто думаємо за інерцією так, як усі довкола, або ж за звичкою, як раніше думали в такіи‌ ситуаціі‌.

🔅Часом наше мислення є під впливом минулого досвіду (наприклад, якщо нас постіи‌но критикували і знецінювали в дитинстві — і ми схильні тепер собі за все докоряти, не вірити в себе і т. д.).

🔅Такі способи мислення — не дають нам можливості думати вільно, побачити реальність неупереджено і глибоко, діяти інакше. Зверніть на це увагу — адже звільнення починається з усвідомлення.

4️⃣ На основі такого критичного переосмислення спробуи‌те оцінити, чи таке мислення є об’єктивним і корисним, чи існує, можливо, кращии‌, правдивішии‌ і кориснішии‌ спосіб оцінки даноі‌ ситуаціі‌ та мислення в даному контексті.

Сформулюи‌те тоді своі‌ оновлені думки — записати і‌х може бути наи‌кращим способом і‌х ясно висловити.

5️⃣ Пов’яжіть тоді думки з діями — адже врешті-решт нам треба не лише критично, вільно та ясно думати, але й мудро діяти!

Джерело: Український інститут  когнітивно-поведінкової терапії

Немає коментарів:

Дописати коментар

Як допомогти дитині розвинути самомотивацію

Таку важливу якість, як самомотивація, часто недооцінюють. Це один з визначальних факторів успішності дитини в школі. З моменту ...