📍Це найкраща стаття, яку я коли-небудь зустрічала щодо рекомендацій вчителям, в клас до яких прийшов учень чи учениця з аутизмом.
📍Автор статті – Тоні Еттвуд, британський психолог, спеціаліст по високофункціональному аутизму та синдрому Аспергера.
📍Щиро дякую одному з адмінів групи «Спитай аутиста» (дякую, Катю!) за посилання на сторінку автора, пост якого ліг власне в основу вказаного перекладу.
Власне стаття та мій переклад:
«Багато вчителів відчувають труднощі під час навчання учнів з розладами аутистичного спектра (РАС) в загальному класі.
Вони скаржаться на те, що можуть відчувати:
▪ підвищений стрес, страх та невпевненість, пов’язані з кожним навчальним днем;
▪ відчуття відсутності розуміння чи підтримки в шкільній системі щодо питань аутизму;
▪ виснаження, що призводить до вигорання.
Деякі дослідження свідчать про те, щоб по-справжньому пізнати учня з аутизмом, потрібно щонайменше шість місяців❗️
Для того, щоб навчання учня з РАС було успішним та продуктивним слід поєднати наступні стратегії:
▪ знання про аутизм та розуміння того, яким чином аутизм проявляється у вашого учня;
▪ щира зацікавленість, відкритість (open-mindedness) та повага з вашого боку до дитини з особливими потребами.
📍Отже, вам пропонуються для ознайомлення 10 ВАЖЛИВІШИХ СТРАТЕГІЙ по навчанню дитини з аутизмом в інклюзивному класі.
🔻 1. ЗНАННЯ
▪️Поповніть або оновіть свої знання про аутизм.
▪️Розуміння аутизму допоможе вам зрозуміти та підтримати свого учня з РАС.
▪️Наприклад, часто причиною певної поведінки є соціальна невпевненість або сенсорне перевантаження, або й те, й інше одночасно. При цьому, зменшення або усунення конкретних факторів є одним із способів допомоги вашому особливому учню і ви маєте оволодіти цією інформацією.
🔻2. ПРОФІЛЬ УЧНЯ з АУТИЗМОМ
▪️Отримайте інформацію про свого учня з аутизмом.
▪️Запам’ятайте: «Якщо ви зустріли одного аутиста, ви зустріли одного аутиста».
▪️Слід відмітити, що спільнота аутистів є дуже неоднорідною групою, тому так важливо зрозуміти унікальний профіль саме вашого учня з РАС❗️
▪️Попросіть батьків і попередніх вчителів дати вам характеристику учня, в якій має бути відображена наступна інформація:
• сильні сторони особистості
• здібності
• інтереси
• мотивація
• довгострокові мрії / цілі
• навчальний профіль
• 3-5 видів труднощів, з якими може зіткнутися учень під час навчання, включаючи сенсорні труднощі
• рішення та стратегії, які йому допомагали в минулому.
🔻3. ПОВАГА та РОЗУМІННЯ
▪️Намагайтесь відчути симпатію та повагу до вашого учня з РАС.
▪️Зрозумійте, що це достатньо важко бути аутистом в світі, повному людей, які такими не є❗️
📍Уявіть, що:
- аутистам щоденно набагато важче зрозуміти, як думають і як ставляться до них інші люди;
- їм не вдається легко знайти друзів або підтримку;
- їх бомбардують сенсорні відчуття (шум, світло, запахи тощо), які складно обробляються аутичним мозком;
- вони часто розчаровуються через власні труднощі, їм складно приступити до завдання та виконати його;
- вони засмучуються раптовій зміні планам і не розуміють чому вони почуваються несхожими на інших;
- часто вони відчувають осуд та соціальне відторгнення в суспільстві.
▪️Збільшення співчуття, розуміння та повага до учнів-аутистів збільшує й вашу педагогічну мотивацію, енергію та прагнення допомагати їм. І це власне те, що їм найбільше потрібно: ваша допомога та підтримка.
🔻4. ПСИХОЛОГІЧНА та СПЕЦІАЛЬНА ДОПОМОГА
▪️Отримайте й підтримку для себе – психологічну та від фахівців спеціальної освіти (або наприклад ІРЦ) , які мають досвід та знання по роботі з учнями з аутизмом та з іншими комплексними ментальними порушеннями.
▪️Ідеальною моделлю навчання звісно є наявність відділу спеціальної освіти, але ця опція не доступна в звичайній школі. В цьому випадку зверніться до керівництва навчального закладу щодо організації співпраці та консультацій з відповідними фахівцями.
🔻5. ПІДВИЩУЙТЕ СВОЮ КВАЛІФІКАЦІЮ
▪️Відвідуйте семінари / вебінари / курси підвищення кваліфікації з аутизму;
▪️Читайте відповідні книги та посібники, дивіться відео.
▪️Приєднайтеся до групи підтримки батьків дітей з аутизмом та дорослих аутистів, інших корисних спільнот.
▪️Вам має це стати дійсно цікаво❗️Пристрасть до розуміння природи аутизму та допомоги людям з аутизмом може стати особливим інтересом на все останнє життя (як у автора цього тексту та * перекладача)!
🔻 6. РОЗУМНЕ ПРИСТОСУВАННЯ в КЛАСІ
▪️Як тільки ви отримаєте сенсорний профіль свого учня з аутизмом, внесіть необхідні пристосування у класі, щоб приміщення було максимально сприятливим та адаптованим для аутиста наскільки це можливо.
▪️Зробіть сенсорні іграшки також доступними й для інших учнів. Так, вони можуть також бути корисним і для нейротипових дітей!
🔻7. РЕСУРСНА КІМНАТА
▪️ Виділіть безпечне, затишне місце в окремій кімнаті, будівлі або частині класу для відпочинку та відновлення вашого учня з аутизмом (ресурсна кімната).
▪️Переконайтеся, що всі учні зможуть використовувати ресурсну кімнату, коли їм потрібно взяти тайм-аут, заспокоїтися та почуватися більш зосередженими.
▪️Важливо, щоб всі розуміли, що цей простір – це місце відновлення, а не покарання.
▪️Встановіть правила відвідування ресурсного простору (наприклад, присутність асистента та однієї дитини, відвідування не більше 2-3 раз а день тощо).
🔻8. КОМАНДНИЙ ПІДХІД
▪️Регулярно консультуйтеся з батьками (опікунами, бабусями і дідусями) учня з РАС.
▪️Організовуйте зустрічі на початку кожного семестру, щоб обговорити, як пройшли канікули, як пройшов минулий семестр, що вдалося, а що ні, який треба створити план на наступний період.
▪️Проведіть підсумкову зустріч в кінці семестру, щоб розглянути, що спрацювало, а що ні, які виникли перешкоди на шляху до успіху під час навчання та як усунути ці бар’єри.
🔻9. БУДЬТЕ ГНУЧКИМИ
▪️Постарайтеся адаптуватися та стати гнучкими.
▪️Дітям з аутизмом потрібна гнучкість, креативні рішення та реактивне вирішення проблем для їх власних унікальних ситуацій і потреб.
🔻10. ДОТРИМУЙТЕСЬ ІНКЛЮЗИВНОСТІ
▪️Створіть справжній інклюзивний клас, де нейрорізноманітність визнається та вітається, повага та помилки очікуються, правила створюються разом і кожен відповідає за їх дотримання, а цінності класу є прозорими та обговорюються між всіма учасниками.
▪️Створіть середовище, де учні почуваються в безпеці, не бояться бути самими собою та розуміють значення своїх дії та потенційні наслідки своєї поведінки.
▪️Налагодьте наставницькі стосунки між учнями, виходячи з їх індивідуальних сильних сторін та існуючих труднощів.
🔻🔻🔻ВИСНОВОК:
▪️Навчання учнів з аутизмом спочатку може здатися складним процесом.
❗️Але оволодіння знаннями про аутизм загалом і конкретно про вашого учня, шанобливе ставлення до нього, сприйняття його таким, яким він є, врешті решт прокладе шлях успіху для людини з розладом аутистичного спектра та дозволить реалізувати себе як педагога учня з особливими потребами.
▪️ПРО АВТОРА:
Тоні Еттвуд ( Tony Attwood) народився 9 лютого 1952 року в Бірмінгемі — британський психолог, який спеціалізується на синдромі Аспергера та високофункціональному аутизмі.
Він закінчив факультет психології Лондонського університету (PhD) та клінічної психології Університету Суррея (MA).
Тоні Еттвуд проживає в Австралії та керує закладом (у Брісбені), де займається з людьми з синдромом Аспергера. Автор численних публікацій про спектр аутизму в цілому та про синдром Аспергера зокрема, широко відомий завдяки своїй книзі «Синдром Аспергера: довідник для батьків та спеціалістів».
▪️Переклала, адаптувала та склала пост та презентацію Надія Есманова (Сторінка про аутизм/ інклюзію/ психологію).
Немає коментарів:
Дописати коментар