вівторок, 31 січня 2023 р.

ПЕРША ПСИХОЛОГІЧНА ДОПОМОГА ПРИ гострих стресових ситуаціях


  Цей протокол про допомогу людям, які щойно пережили стресову ситуацію.

 Цей протокол простий у застосуванні та підходить не тільки для психологів, а й для всіх, хто бере участь у ліквідації наслідків.
 Під гострими стресовими ситуаціями маються на увазі ситуації, в яких є загроза життю людини.  

 1. Потрібно заспокоїтись самому. 
 Працюйте лише у стабільному емоційному стані.
 Коли ми усвідомлено йдемо на допомогу іншій людині у стресовій ситуації і ми знаходимося там же – це експертний стрес.  

Це означає, що я відчуваю схожі емоції, і мені теж страшно. Але моя відмінність - зниження тривоги відбудеться швидше, тому що я вмію їх контролювати.

 2. Вкрай важливо! ПРО емоції не говоримо, нам потрібно «включити» зовсім інші зони мозку.

 3. Не говоримо такі речі: «Заспокойтесь. Все буде добре. Все минеться. Життя налагодиться» тощо. Такі слова замість надії дадуть людині, якій ви допомагаєте, відчуття самотності. Він вам не повірить і відчує, що його не розумієте, навіть якщо на словах погодиться з вами.

 4. Говоримо у повільному темпі, ніж зазвичай (набагато повільніше). Навіщо це? Для людини, якій ми надаємо допомогу, зовнішній світ звалився, більше немає нічого стабільного. Тому ми маємо бути реальними і дати відчуття опори, впевненості, стабільності.

 5. Говорити чіткими короткими фразами.  
 "Поглянь на мене. Ти бачиш мене?" З цього можна розпочати.
 Людина відчуває ефект тунельного зору. Потрібно розширити цей тунель.

 6. Встановлюємо контакт і даємо перше відчуття, що є щось, крім пережитого жаху. Спочатку представтеся. «Я Тетяна я фахівець у кризовій ситуації».
 Не кажіть, що ви психолог. Психолог, психіатр, психотерапевт краще не вимовляти - ці слова мають стигматизацію і людина може почати додатково лякатися, що з ним щось не так.

 7. Запитайте ім'я: Як тебе звуть?

 8. Далі – куди ти йшов, що ти робив, що ти збирався робити, коли…? (завила сирена, почалися постріли всі почали бігти – назвіть ситуацію).
 Гострий стрес може розірвати безперервність подій життя життя. Ці питання поєднують події в один ланцюг, повертають почуття безперервності життя.

 9. Повторіть за людиною відповідь – чітко та ясно. Доповніть, якщо ви знаєте ситуацію. Без емоцій та подробиць.
 Ми озвучуємо порядок дій до того, як відбулася подія, потім сама подія і те, що сталося після.

 10. Ще потрібно включити мислення, відновити відчуття контролю та власної значущості. Цей етап вимагатиме вашої творчості.
 Можна, наприклад, попросити порахувати людей, поміряти комусь тиск (якщо є тонометр), подивитися номери будинків довкола.
 Приклад формулювання: «Допоможи мені, мені дуже потрібно дізнатися, які номери біля прилеглих будинків – от того й того, але у мене поганий зір».

 11. Потім нормалізація.
 Говоримо: «Всі твої реакції, які ти відчуваєш (перерахувати те, що ви бачите, наприклад сльози, розгубленість, тривога, втраченість, спустошеність, жах, збентеження, загальмованість, агресія тощо) - це нормальні реакції на ненормальну ситуацію».

 12. Пошук ресурсів (докладніше на прикладі нижче).

 13. Рідкісна ситуація - людина в ступорі. Якщо людина завмерла і не реагує застосовуйте голос (скажіть щось впевнено та голосно), візуальні подразники (помахайте рукою перед очима). Можна пробувати дати в руки щось контрастне (якщо поруч є швидка допомога, то можна взяти лід і дати в руки).
 Не треба бити по щоках (як ми бачили у кіно).
Під час ступору людина чує і розуміє але не може рухатись.

 ВАЖЛИВО
 - Не вступати в суперечки з людиною, якій надаєте допомогу, 
навіть якщо її думка відрізняється від вашої. Чи не переконуйте. Це не наше завдання.

 Наше завдання – допомога людині, яка переживає гостру реакцію на стрес.

 - Пам'ятайте, коли ми надаємо першу допомогу ми надаємо допомогу людині, особливо схильна до навіювання. Кожне наше слово може бути як терапевтичним, так і руйнівним.  

І наше завдання – знизити вплив стресової ситуації. Тому не слід вживати складних, розумних слів, які можуть заплутати. 

 Говоримо дуже просто.
 ПРИКЛАД:
 Фахівець: Я з тобою. Я знаю, як тобі допомога. Мене звуть Тетяна. Я фахівець із кризових ситуацій. Я знаю, як тобі допомогти.

 Як тебе звати?
 Людина відповідає.
 Фахівець: Куди ти йшов? Пам'ятаєш, що ти робив?
 Людина відповідає.
 Фахівець повторює все простими словами, пов'язуючи всю послідовність.
 Фахівець: Я в окулярах і погано бачу, скажи який номер будинку навпроти?
 Людина відповідає, наприклад: "Я теж не бачу".
 Я: «Запитай, будь ласка, у когось».
 Фахівець далі, тримаючи у фокусі заземлення та стабілізацію: «Хочеш пити? Ось вода. У стресовій ситуації потрібна вода».
 Нехай пляшку з водою відкриє сама.

Будьте стресостійкі та допоможіть собі і тому хто потребує вашої допомоги.

Психологічного вам здоров´я!

Немає коментарів:

Дописати коментар

ЯК РОЗПОВІСТИ ДИТИНІ ПРО ОСОБИСТІСНИЙ ПРОСТІР?

Особисті кордони — особистий простір, який кожна людина особисто розподіляє. Що є комфортно для тебе, може бути дискомфортним дл...