🌲 Коли діти концентруються і намагаються зняти тривогу - вони можуть підспівувати собі, гойдатися на стільці, щось крутити в руках. За це сварити марно. Потрібно дати будь-яку руханку, пропонувати вправи на рівновагу, дихальні вправи, запропонувати щось промовляти чи співати разом, робити частіше паузи.
🌲 Коли дитина втомлюється - від контактів, від режиму, від напруження (писати, підтримувати концентрацію, сприймати інформацію - це зараз особливий труд) втома може проявлятись спротивом, сльозами, роздратуванням, аутоагресією. Нам потрібно робити паузи, давати вправи, щоб м'язи рук, плечі могли розслабитись, нагадувати пити воду
🌲 Коли дитині страшно - вона не може зосередитись і не сприймає інформацію. Ми можемо побачити, що вона сидить на краєшку стільця, м'язи напружені, погляд може бути розфокусованим, може брати до рота куточки одягу . Коли дитині спокійно, ми бачимо, що вона, наче осідає на стільці, займає сідницями більшу поверхню, плечі опускаються, дихання стає більш глибоким. Погляд більш сфокусований. Нам важливо просити сісти зручно-зручно, наголошувати на тому, що ми в безпеці, пропонувати зробити будь-які вправи на заземлення, питати частіше, чи все зрозуміло. Можливо, розмовляти тихіше чи повільніше. Казати про ставлення до помилок - що помилки, це добре, з них зростають всі знання та здобутки.
🌲 Коли дитина не розуміє і не може сказати про це - вона буде відволікатись, може прикривати свою "неуспішність" зміною в поведінці. Нам важливо спостерігати - коли дитина стає гіперактивною - це ознака втоми, перенавантаження чи того, що щось здалося незрозумілим? Нам важливо навчити дитину без страху перепитувати - повторіть, будь ласка, я не зрозуміла
🌲 Дитина, яка потрапляє в нове середовище - спочатку звикає до нових людей, намагається відчути безпеку і зайняти своє місце, узнає, як влаштована будівля, де вхід-вихід-туалет - їдальня. Тільки потім починається сам процес навчання. Їй часто потрібна допомога - в знайомстві, в тому, щоб відчути, що її приймають, в засвоєнні правил.
🌲 Дитина, що навчається в новому місці і незнайомою мовою - втомлюється швидше. Бо сенсорні системи працюють в над напруженому режимі. Дитина слідкує за мовленням, і мімікою, намагається читати по губах, зчитувати сигнали, які кажуть про безпеку та відношенню до неї. В різних культурах ці сигнали різні. Дитині потрібно пояснювати, як влаштоване середовище, відносини,правила в новій групі, ідеально, якщо є т'ютер, наставник (із старших класів), який її супроводжує перші місяці.
Спасибі тим, хто навчає, уклін і вдячність тим, хто зараз на фронті, сил і безпеки всім - дітям і дорослим.
Світлана Ройз
Картинки - сторінки книги "Першокласна книга для майже школярів" - з практикумами - "Банка успіху" та "Свято помилок"
Немає коментарів:
Дописати коментар